EMT iPhone 6 äpardus

Mis iPhone’i puutub, siis selles teemas on nii palju vastandumist laavi ja heiti vahel, et mõnda võib see asjaolu põhiteemalt eksitada. Seega, kui tunned, et ei ole piisavalt erapooletu, siis loe iPhone asemele lihtsalt “toode”.

Kuna iPhone 5 ja isegi 5S vahele jäid, tundus, et sel aastal on viimane aeg oma telefon uuema vastu vahetada. Pean ka üldiselt tehnikauudistel silma peal, seega pole eriti imestada, et eeldasin Apple iPhone 6 esitlusürituse toimuvat septembri keskel (toimuski 11. sept) ning helistasin aegsasti EMTsse, et endale üks peagi müüki tulev mudel kindlustada. Ärikliendina helistasin muidugi oma kliendihaldurile.

Mina: “Tere! Varsti tuleb välja iPhone 6, kas oskate öelda, millal see EMTsse jõuab?”
EMT: “Tere! Oi, ei, meie küll ei tea. Aga äkki teate ise?”
Mina: “Soh.. No, arvestades, et välja kuulutatakse septembri keskel, siis USAs võiks välja tulla vast oktoobri keskel. Seega äkki oktoobri lõpus on EMTs..?”
EMT: “Jah, miks mitte!”
Mina: “Kui see iPhone 6 kord EMTsse jõuab, kas ma saaksin siis esimese mulle sobiva mudeli endale broneerida juba praegu, et võimalikult kiiresti uus telefon kätte saada?”
EMT: “Mm.. ei… Ma lähen puhkusele ja meil ei ole sellist kohta, kuhu see üles kirjutada, et teised teaks.”
Mina: “Oodake… mida? EMT-l ei ole kliendihaldusprogrammi, kuhu see kirja panna? Äkki panete siis post-it’iga lihtsalt monitori külge kui puhkusele lähete.”
EMT: “Okei.”

EMT kaitseks lubage täheldada, et nad tõesti ei tea, millal, mis koguses ja mis mudeleid Apple neile suvatseb saata. Ometi on olemas selline asi, nagu “educated guess” ja minu loogiline tuletus pidas kõigis daatumites paika.

Post-it toimis, sest 22. okt saingi kirja, et 31. okt algab iPhone’ide müük. Seejuures eelmüük 27ndal oktoobril. Aga broneerida ei saa. Ja eelmüügist ostes kaheaastase lepinguga osta ei saa. Miks — arvestades, et pika lepinguga müümine on ju kasulikum –, seda ma teada ei saanudki.

27. oktoobril kell 8.50 olin EMT e-poes, et oodata lubatud 9.00 algavat müüki. Kell 9.15 polnud müük veel alanud ja pidin arvuti tagant lahkuma. Oleks päriselt ka 9.00 alanud, oleks olnud nagu päris!

Järgmisel hetkel olid minu soovitud iPhone’id otsas, ehk minu ammu avaldatud soov ja EMT üle 15aastane kliendileping ei lugenud midagi. Nojah, juhtub.

Kirjutasin EMTsse uuesti, et mulle antaks kindlasti teada kohe kui mõnest esindusest on võimalik endale soetada 128 GB iPhone 6, Space Grey. Varsti saabuski telefonikõne, et ühes esinduses on see täiesti olemas (“Kas space grey on see tumehall?”) ja mulle kinnigi pandud. Astusin esindusest läbi ning kui ma poleks sellele tähelepanu juhtinud, oleks mulle iPhone 6 Plus, ehk hoopis teine mudel maha müüdudki. Ei, tavaliselt iPhone 6-t pole neil küll (olnudki).

Informeerisin kliendihaldurit, kes vabandas ja ütles, et järgmisest nädalast peaks tulema. Läksin muidugi järgmisel nädalal (novembri keskel) EMT esindusest läbi ja kuulsin, et enne detsembrit pole küll lootustki.

Ilmselt tahad sa nüüd küsida, et
1. Miks ma üldse seda iPhone’i nii väga tahan? Sest see meeldib mulle rohkem kui ükski teine telefon, ma ei taha osta telefoni, mis mulle vähem meeldib.
2. Miks ma seda EMTst osta tahan? Ühelt poolt harjumusest, sest vanasti keegi teine ei müünudki, aga teiseks tahan ma osta lepinguga ning firma on EMTs.

Esimene neist vastustest ei ole esialgu vääratav, aga teine küll. Mulle helistab Tele2 umbes kord kuus ja ma olen alati saanud öelda, et ei saa operaatorit vahetada kui ka tahaks, sest iPhone’id on EMT lepinguga ja teie ju neid nagunii ei müü. Sel aastal vaatasin, et müüvad. Ilmselt oli samu vastuseid siis teistelgi. Operaatori vahetamine ei olekski enam nii võimatu — iPhone lepingud läbi ja uusi teha ei õnnestu, ka iPhone oleks Tele2-st juba käes.

Mind hirmsasti häirib kui ma tarbijana pean nägema hullusti vaeva, et mõnele ettevõttele raha anda. Selle püüdmine peaks nende asi olema. Pingutagu siis natukenegi.

See kõik on ju turundus ja see EI OLE hea turundus ning siin segunevad kaks asja. Lojaalse kliendi hoidmine (mille nimel tuleks vajadusel nahast välja pugeda, sest kliendi tagasissaamine on hulga kulukam) ning oma toodete tundmine. iPhone on telefonimaailma aasta tähtsaim toode. EMT on (vist ikka) suurim mobiilsideoperaator Eestis. Võiks ju eeldada, et nad tunnevad oma valdkonna tähtsaimat toodet? Mina tunneks. Hell, ma tunnen isegi nende oma.

Aga nemad ei ole kindlad, millise tooniga on ametliku tootenimega Space Grey telefon, nad saadavad mu ostma iPhone 6 asemel iPhone 6 Plus’i ning nad kirjutavad oma iPhone’le pühendatud minisaidil stilistiliselt konarlikke ning grammatiliselt ja sisuliselt valesid väiteid.

Täna või Tänu?

Täna või Tänu? Polekski nagu suur asi, aga on ka. Kas keegi siis tõesti üle ei loe neid tekste?

M8 graafikakaart? Apple kuuleb sellest küll esimest korda. M8 on "Motion co-processor", ehk liikumisprotsessor, millel pole graafikaga vähimatki pistmist.

M8 graafikakaart? Apple kuuleb sellest küll esimest korda. M8 on “Motion co-processor”, ehk liikumisprotsessor, millel pole graafikaga vähimatki pistmist.

Viimane viga on muide vahepeal ära parandatud. “Graafikakaardi asemel” nimetatakse M8 liikumisprotsessorit nüüd lihtsalt “protsessoriks” ning A8 on “protsessori” asemel ümber ristitud “kiibiks”. Ma ei tea, miks. Ilmselt taheti asja parandada, aga juhtus nagu ikka, et eriti palju paremaks ei läinud. Ning “…täna funktsioonile…” on endiselt parandamata, nagu ka mõni konarlik lause.

Muidugi ei viitsiks ma sellest kirjutadagi kui mind muuga poleks turri aetud. Siis oleks ma lihtsalt vaikselt imestanud ebakompetentsuse üle ja selle üle, kuidas nii saab. Mina loeks enda kirjutatud tähtsamad asjad üle (kui ma ka blogis ei viitsi). Kontrolliks faktid. Ja siis laseks veel kellegi lugeda. Sellise asja puhul ilmselt mitmel.

Küllap ma reageerin üle. Küllap ongi OK, et ei viitsita ja ei osata ja ei suudeta, aga mulle lihtsalt ei hakka see kunagi OK olema.

EDIT: Vahepeal helistas mulle keegi EMTst ja andis teada, et iPhone 6 128 GB mudelit pole Eestis veel olnudki. Aga võib-olla tuleb. 64 GB mudel tuleb ehk detsembris, aga 128 GB osas pole aimugi. Aga — lubati teada anda, kui tuleb. Viimaks! Muud pole ma ju tahtnudki, kui võimalikult kiiresti selle tulles telefon endale saada ja natuke selgust, natuke rohkem korrektsust faktides ning natuke vähem jooksutamist! Ehkki kõik see kõlab kahtlaselt sedamoodi, et tuleb ikka netipoed lahti teha.

EDIT 2: Sõber kirjutab, et EMT Järve keskuse esinduses müüb 32 bit protsessoriga iPhone’ (tegelikult on ju 64-bitised) ja et sellepärast neil laoseis ongi 0 vist, et ei suuda neid tarnida kusagilt… :)
iPhone 6

Lisaks on EMT kodulehel (https://www.emt.ee/iphone/osta_kohe_valja.html) ostmislingid juba üle nädala katki, andes peale klõpsates sellist ilusat errorit:

iphone-6-emt-error

Sõber kurdab ka, et “Siis uurisin muidugi, et kui neile kunagi müüki peaks ka tulema telefon siis kuidas ma sellest teada peaks saama. Teenindaja pakkus ainsa varianina välja, et ma vaadaku kodulehelt. Uurisin, et järsku saab siiski mingisugusesse teavituslisti ennast sokutada vmt – ei pidavat olema võimalik. Ainuke variant on kas esindusest küsida või kodulehelt ise jälgida”.

EDIT 3 (17. jaanuar 2015): Kolmapäeval sain kauaoodatud (ja tegelikult muidugi juba ka eksitavalt kogetud) teate, et uus iPhone 6 128 GB on kohal! Ning et kas ma olen veel huvitatud. Olin väga huvitatud ja uus telefon pidi kenasti mulle kulleriga koju saabuma reedeks. Enne pidi veel leping ka allkirjastamiseks saabuma. Reedel kirjutasin igaks juhuks haldurile, et kas lepingut on oodata ja kõik toimib.

Varsti helistas mulle keegi Ülemiste EMT väga õnnetu häälega töötaja, kes ütles, et kuna tal oli infopäev ja kaup jõudus neljapäeval hilja, siis nüüd “tema süül” seda telefoni enne laupäeva ikkagi ei saa. Ja kas mulle palun-palun sobiks laupäev. Sobis küll. See üks päev enam suurt pilti ei muuda, pealegi oli naisterahval tõestiväga õnnetu hääl, ja ma ei tahtnud teda kurvastada.

Laupäeval saabuski telefon kulleriga vahvas pruunis karbis, millele punase markeriga suurelt “KIIRE!!” peale kirjutatud. Eks EMT teab väga hästi, et ma olen kergelt öeldes pissed-off ja see oli neist kena, asja kiirendada püüda. Telefoniga oli kaasas ka MobiilID/SIM kaart. Sisestasins elle telefoni ning helistasin vanalt telefonilt EMTsse, et mu vana SIM välja ja uus sisse lülitataks. Öeldi, et “Olge valmis! See juhtub KOHE! KOHE lõpeb teil selle SIMi töö ja 10 min hiljem aktiveerub uus.” Ma jäin kohe uskuma ka. Vana telefon, seega ka SIM, toimis laitmatult edasi veel u 2 tundi ja siis, ühelt hetkel, ärkaski uus telefon ellu. Finally! End of rant & story, for now. :)

Epiloog:
Kõige rohkem on mul kahju sellest, et ma mitte ainult pidin kaua ootama ja mind jooksutati kõvasti edasi-tagasi täiesti asjatult, vaid kuna minu kaheaastane leping läks käima eilsest, siis ei ole mul võimalik ka kahe aasta pärast, ehk siis kui iPhone 7 välja tuleb, olla early adopter, nagu ma armastan olla, vaid pean ka sel juhul kui EMT mulle sobiva telefonimudeli kohe esimesel päeval müüki toob, ootama igal juhul, paratamatult ja mitte omal soovil need neli kuud. Ja sealt edasi kahe aasta pärast jne. Ehk et see telefoni upgrade-tsükkel on minu jaoks ka tulevikuks ära rikutud. SELLEST on kõige rohkem kahju.

3 Vastust

November 17, 2014 at 15:22 Autor Kaja Sepp

Kent, EMT esindajana ütlen aitäh tagasiside eest. Muidugi ei saa selline asi OK olla ja jamadega ei tohigi ära harjuda – ja loomulikult võtame organisatsioonis midagi ette, et seda parandada.

November 17, 2014 at 16:47 Autor Kent

Seda on siiralt hea meel kuulda, hea Kaja. Äkki läkski maailm tänu sellele postitusele natuke paremaks paigaks.

December 28, 2014 at 11:17 Autor Kent

Vahepeal on möödunud jälle enam kui kuu ja telefoni ei paista kusagilt. Naljakas on see, et müügil on see Klickis, Euronicsis, iLike’is, iPhone6.ee-s, I.M. Arvutites jne. Teate, mis mina teeksin, kui ma oleksin EMT? Ma ostaks selle telefoni teisest poest ja müüks mulle kallimalt edasi. EMT häppi. Klient häppi. Aga sellist paindlikkust viitsivad ilmutada ainult väikesed agiilsed ettevõtted, kes kunagi suurtele saatuslikuks saavadki.

Lisa kommentaar